Deze bladzijde weergeven in het : Frans Nederlands

Professionelen > Publicaties > Persberichten & Mededelingen > Ziekte van Newcastle
Professionelen Over het FAVV Organogram Contact Autocontrole Checklists "Inspecties" Dierlijke productie / Dierengezondheid Plantaardige productie Hoeveverkoop Erkenningen, toelatingen en registratie Export naar derde landen Financiering van het FAVV Invoer derde landen Laboratoria Levensmiddelen Meldingsplicht Wetgeving Zelfstandige dierenartsen Zelfstandige bio-ingenieurs, industrieel ingenieurs, bachelors en masters Publicaties Praktisch Voorlichtings- en begeleidingscel Comités Auditcomité Raadgevend Comité Wetenschappelijk Comité Consumenten

Nieuw geval van de ziekte van Newcastle in Zulte (Oost-Vlaanderen)
Afbakening van nieuw beperkingsgebied met bijhorende maatregelen.
(09/07/2018)

Het Voedselagentschap (FAVV) heeft afgelopen weekend de ziekte van Newcastle vastgesteld bij pluimvee van een opfokbedrijf in de gemeente Zulte (Oost-Vlaanderen). Deze besmetting komt bovenop de 12 al gekende besmettingen, die sinds 26 april 2018 werden vastgesteld. .

Rond de besmettingen op het professionele pluimveebedrijf in Zulte werden een zone met een straal van 500 meter, een beschermingsgebied met een straal van 3 km en een toezichtsgebied met een straal van 10 km afgebakend.
- In de 3 en de 10 km-zones is een verbod van kracht voor het verplaatsen van alle pluimvee en broedeieren. Alle professionele pluimveehouders in deze zones moeten een bedrijfsinventaris overmaken aan het Voedselagentschap. In deze zones zijn alle verzamelingen van pluimvee en vogels verboden.
- In de zone van 500 m rond de besmetting moet bovendien alle pluimvee, zowel van hobbyhouders als op professionele bedrijven, opgehokt en gevaccineerd worden. Tevens dient hier ook elke hobbyhouder een inventaris van zijn pluimvee over te maken aan de gemeente.

Alle maatregelen gelden gedurende ten minste 21 dagen

Vorige week (vanaf 2 juli 2018) werden al op basis van de resultaten van het onderzoek van de besmettingen bij hobbyhouders nieuwe maatregelen opgelegd voor alle hobbypluimvee in Belgiƫ. Deze al bestaande maatregelen blijven ongewijzigd van kracht. Het gaat om een verbod op verzamelingen en een verbod op verkoop van dieren naar en tussen particulieren.

Het Voedselagentschap voert bij elke besmetting een onderzoek om de oorzaak van de besmetting te achterhalen. Het virus van de ziekte van Newcastle is zeer besmettelijk en kan alle soorten pluimvee en vogels besmetten. Bij besmetting met een erg agressieve stam treden zenuwsymptomen (waaronder een stijve nek) en een massale sterfte op. Het virus wordt verspreid door direct contact met besmette vogels, door contact met besmet materiaal (bijvoorbeeld voeder of drinkwater, verontreinigd door uitwerpselen), of via lucht.

De mens is niet gevoelig aan deze ziekte. De consumptie van vlees of eieren van pluimvee houdt dan ook geen enkel risico in.

Het Voedselagentschap benadrukt dat vaccinatie de enige goede preventie is tegen deze ziekte. Voor pluimvee gehouden op professionele bedrijven en pluimvee en duiven die aan verzamelingen deelnemen, is vaccinatie altijd verplicht. Voor dieren van hobbyhouders in het algemeen raadt het Agentschap de vaccinatie sterk aan.

Contactpersoon voor de pers :
      Dorine Van Geert
      dorine.vangeert@favv.be
      Tel. : 0475 83 47 74

Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 09.07.2018   |   Naar boven

Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA. Alle rechten voorbehouden   |   Extranet